Välja målvakt?

Två-Tre-Ett! Matchuttagningar Välja målvakt?

• Anders Bengtsson
      Warning: Undefined variable $reply_id in /home/offsideo/public_html/ungdomsfotboll.offside.org/wp-content/themes/offsideforum/functions.php on line 29

Tränare i Näsets SK, P10

18 november, 2020 kl. 10:52

Vi har nästan ingen i vårt lag som vill vara målvakt, ska jag bestämma inför varje match att X ska stå den här helgen, Y nästa gång osv?

• Johan
      Warning: Undefined variable $reply_id in /home/offsideo/public_html/ungdomsfotboll.offside.org/wp-content/themes/offsideforum/functions.php on line 29

Tränar Bollstanäs SK Flickor10

20 november, 2020 kl. 13:25

Ja de tycker jag. Vi har haft matcher när den som skull stå sagt att den vägrar. Då har vi sagt att ”ok, då spelar vi utan målvakt”. Sen är problemet löst. Vissa spelare gillar inte att stå men om man säger de till dem innan att i helgen kommer du få stå en period så är det sällan något problem. Vi roterar nästan alltid och man står bara en period.

• Jesper F

20 november, 2020 kl. 19:43

Ett sätt att höja intresset för målvaktssysslan i truppen är att bjuda in en målvaktstränare som är med ett pass där några får prova att öva på rörelserna och bli lite extra uppmärksammade.
      Jag har varit lagtränare i över femton är och mv-tränare lika länge.
      Vissa säsonger har jag hjälpt till lite i olika klubbar och lag med målvaktsbiten och när den rollen får lite mer uppmärksamhet så brukar det mesta lösa sig.
      Om ointresset håller i sig skulle jag rekommendera att rotera målvaktssysslan men låta den som ska stå i helgen få vara målvakt även under veckans träningar.
      Då förbereds spelaren på bästa sätt och kanske väcks intresset då hos någon/några av spelarna.</p>

• Det här svaret redigerades för 5 år, 6 månader sedan av Jesper F.
    • Anders Bengtsson

Tränare i Näsets SK, P10

21 november, 2020 kl. 10:25

Precis som Jesper skriver är det en bra idé att erbjuda målvaktsträning. Att visa at det kan vara kul att vara målvakt. Att bara tvinga in några spelare mellan stolparna utan att någonsin erbjuda dem någon träning/förberedelse är sällan en bra idé. Min egen erfarenhet är också att det finns spelare som verkligen inte vill vara målvakt. De kan vara skotträdda eller rädda för att ansvara för en så »utsatt« position.
      Har man möjlighet kan man fråga seniorlaget eller juniorlagets målvakt om de vill komma ner på en eller två träningar och köra med målvakterna. Man ska inte underskatta hur yngre ser upp till äldre.
      I mitt P10-lag har vi fyra killar som uteslutande vill vara målvakter. De är med på de flesta av våra »vanliga övningar« som målvakter, men står också på en rad olika övningar där vi är i behov av målvakter. För att uppmunta andra att testa på att stå i mål (vilket är en bra erfarenhet för samtliga) erbjuder vi en gång i veckan vem som helst att stå i mål under träningen. Räcker flera upp handen väljer vi ut två som får testa på att vara målvakter under just den träningen, två andra nästa vecka och så vidare.