Lyckade övningar
Två-Tre-Ett! › Övningar › Lyckade övningar
-
-
Anders Bengtsson
Warning: Undefined variable $reply_id in /home/offsideo/public_html/ungdomsfotboll.offside.org/wp-content/themes/offsideforum/functions.php on line 29
Tränare i Näsets SK, P10
27 november, 2020 kl. 08:44Berätta om en övning som är lite bättre än de andra, varför den är så bra och vad som krävs för att den ska bli lyckad!
-
Cidde
Warning: Undefined variable $reply_id in /home/offsideo/public_html/ungdomsfotboll.offside.org/wp-content/themes/offsideforum/functions.php on line 29
Tränare Värnamo Södra P10
27 november, 2020 kl. 09:55Hej,
Testade förra veckan att införa Engelska kvadraten, fruktansvärt bra övning där hela laget är med på samma övning.
För er som inte vet vad det är så är det i korthet 3 zoner, mittenzonen betydligt mindre än dom andra.
3 olika lag i zonerna, laget i mitten skickar in 1 eller 2 som jagar, beroende på hur många man är / lag.
uppgiften är att passa runt exempelvis 5 gånger sen ska bollen över mittzonen till andra laget som fortsätter på samma vis.
bryter man ska bollen ut ur kvadraten, man har även chans att bryta i mitten när passningen ska till andra laget.
-
simonsjostrom
Arbetar i en flersektionsförening på Åland som heter Jomala IK. Är ansvarig för de yngsta grupperna, från 5 år till 9 år.
27 november, 2020 kl. 11:14Denna övning gillar jag!
Vilken ålder kör du den med? Spelarna behöver vara relativt duktiga för att få flyt i den.
-
Cidde
Tränare Värnamo Södra P10
27 november, 2020 kl. 11:40Mina grabbar är födda 2010, det tog ca 20 minuter innan dom kom in i det ordentligt.
Sen flöt det på riktigt bra, mycket uppskattad
-
Jonas.x.P
Tränare för Östansbo IS pojkar födda 2010.
27 november, 2020 kl. 13:36Jag har i höstas kört denna övning jag med. Jag tränar pojkar 2010. Vi har blandad kvalité i laget men den funkade OK och var väldigt uppskattad.
Så som vi har kört den så skapar det ett 3vs1 i kvadraten. (Även ibland 4vs1). 5 passningar för att få slå över den. Mittenzonen får EJ bryta den för att få ett flyt i övningen. Det tillkommer naturligtvis framöver.
Jag tycker att det träffar det mesta i den övningen. Mottagning, kort pass, lång pass, spelbarhet, spelbredd, speldjup, spelavstånd m.m….
-
ejje12
4 december, 2020 kl. 23:37Vi kör den ibland också med våra P12 i Lundby och då kallar vi det ”fotbollstennis” där jagarna är nätet i mitten som ska bryta bollbanan. Nyckeln som jag känner det är att få igång farten i passningarna och dra isär ”nätet” i mitten för att skapa luckor för att passa över till andra sidan.
-
Rosén
Tränare Utbynäs SK P08
2 december, 2020 kl. 12:12Tack för tips, mycket bra övning som också växer med tiden allt eftersom de blir bättre. Går även att utveckla med olika former av poängräkning, mål osv. Ställer vissa krav på deltagarna, är man inte ”committad” så faller övningen ganska platt, vilket är en bra utmaning i sig.
-
-
Strandqvist
Fotbollstränare i Sandareds IF, P09 & P11 Lagledare i Sandareds IF herr
27 november, 2020 kl. 10:04I ung ålder fokuserar jag väldigt mycket på att flytta boll med första touch. En övning som är väldigt bra är denna:
World’s greatest toy 🤷♂️🤷♂️🤷♂️ #KarlbergsBK #TactoSuave pic.twitter.com/2mp9Fzvrcq
— coachdogge (@coachdogge) August 28, 2020
Tillåt fler än två touch för de som inte kommit så långt
Lägg till tävlingsmomentet när de provat några gånger och fått flyt i övningen. -
Johan Karlsson
Tränare i Trosa Vagnhärad SK:s F13-lag. Spelare (och tidigare tränare i två sejourer) i Västerljungs IF:s herrlag.
27 november, 2020 kl. 10:05Jag tränar ett relativt nystartat lag med sjuåriga tjejer. Mitt mål är att de ska ha så mycket boll vid fötterna som möjligt under träningarna. Minimalt med väntetider, minimalt med tvåmål på större yta. Så många bolltouch som möjligt.
Problemet är att få det roligt och varierat, så att inte tjejerna tappar intresset (vilket de enkelt gör). Det gäller helt enkelt att ”lura” dem med övningar där de kanske inte tänker på vad de tränar på egentligen, för att det är så roligt.
På den senaste träningen gjorde jag en övning som träffade alla boxar och som jag definitivt kommer att fortsätta göra olika varianter av.
Jag har koner i tre färger – röd, gul och blå – och använder dem i tre olika segment som ska symbolisera ett Indiana Jones-liknande tempel. Det första är de röda konerna. De är utkastade på en ganska tajt yta (10×10 meter ungefär), med oregelbundna avstånd mellan dem. Konerna symboliserar lava. Tjejerna ska dribbla runt på ytan (det gör inget om de rör sig några meter utanför de yttersta konerna emellanåt) och undvika att träffa ”lavan” med fötterna eller krocka med varandra. Efter ett tag gör jag små justeringar, som att bara köra med högerfoten eller bara försöka köra med sulan. Det här blir samtidigt uppvärmningen för dem.
Sedan går vi vidare till nästa del: de gula konerna. De är utlagda i två parallella rader med en meters mellanrum och symboliserar en ström av smält guld. Här ska tjejerna, så kontrollerat som möjligt, lobba eller på annat sätt lyfta bollen över guldströmmen.
Den tredje delen är de blå konerna. De symboliserar en vattenström med virvlar. Tjejerna ska ta sig ett varv runt en kon med bollen under kontroll (det symboliserar en strömvirvel), sedan upprepa proceduren två gånger. Konerna är 12-14 till antalet och utspridda med kanske två-tre meters mellanrum. Tjejerna får välja vilka tre de vill. De blir uppmuntrade att byta riktning på varvet runt konerna emellanåt. Även testa med båda fötterna.
När vi har kört alla tre segmenten separat, kör vi alla tre på rad. Efter den blå delen springer de utanför banan och ner till den röda delen igen, där de börjar om. Inför sista gången pausar vi och jag förklarar att en stor bit is (det hade passande nog frusit på vattenpölarna omkring planen natten inför) är en stor diamant som de måste ta sig igenom hela templet för att få tag på. Men: alla måste komma i mål först, så det handlar om att alla spelare måste klara banan. Det gör att de får känna att de gör det som ett lag och att det inte är en tävling mellan dem.
För att alla de här delövningarna ska flyta på bra med ett gäng spralliga sjuåringar, behöver man vara minst tre ledare, där en är placerad vid varje del. Sedan måste alla ha en boll var, så klart.
-
Strandqvist
Fotbollstränare i Sandareds IF, P09 & P11 Lagledare i Sandareds IF herr
27 november, 2020 kl. 10:36Fantastisk övning, hatten av!
-
Johan Karlsson
Tränare i Trosa Vagnhärad SK:s F13-lag. Spelare (och tidigare tränare i två sejourer) i Västerljungs IF:s herrlag.
28 november, 2020 kl. 14:21Tack så mycket!
-
-
simonsjostrom
Arbetar i en flersektionsförening på Åland som heter Jomala IK. Är ansvarig för de yngsta grupperna, från 5 år till 9 år.
27 november, 2020 kl. 11:13Pokémon (för yngre barn)
En spelare som är Pokémon med boll, alla andra utan (tränaren har övriga bollar).
Spelaren ska jaga de andra och försöka skjuta bollen på deras fötter. Blir man träffad blir man en Pokémon och hämtar boll hos tränaren.
Till sist är det bara en kvar.
En övning som jag har kört under flera år nu med mina lag, 5-9 år. Funkar alltid lika bra, som uppvärmning eller som rolig avslutningslek på träningen. Tränar bollbehandlning, driva med boll, perceptionen, rumsuppfattningen mm.
-
Johan Karlsson
28 november, 2020 kl. 14:23Den här ska jag definitivt testa! Smart också att de måste träffa fötterna på de andra, då det annars kan bli en del höjdare i ansiktet eller andra platser där sjuåringar tenderar att bryta ihop av att få en boll.
-
-
Jonas.x.P
1 december, 2020 kl. 20:45En rolig övning vi kallar ”Samla bollar”. Den har vi alltid som avslutning när vi kör den övningen. Vi har kört den med våra pojkar sedan de var 7 år…10år nu.
En kvadrat, valfri storlek. Dela in spelarna i 4 lag, ett lag i varje hörn, med ca 3 i varje lag.
8 bollar i mitten av kvadraten, vid start så springer 1 från varje lag och hämtar boll med fötterna och driver tillbaka bollen till sitt ”hörn”. Då springer nästa spelare in och gör samma sak. När bollarna är slut i mitten får lagen ta bollar av varandra. Tränaren kan lägga in extra bollar i mitten efter ett tag. Först till 4 bollar vinner. -
lindstedtjoel
Ledare för Nosaby IF:s pågar födda 2010.
2 december, 2020 kl. 21:52Vi har en favorit bland barnen som är känd i många klubbar under namnet ”Helge”.
två och två, en boll. Ett mål.
Bilda en köklunga (i det par som indelats). Två st får börja i mål, ett barn driver fram boll och lägger upp för nästa som skjuter innan två koner (en skottzon). Blir det mål stannar ett par kvar i mål, miss byter de snabbt av de som nyss stått. Viktigt att man skjuter varannat skott.man kan räkna prickar (åker ur vid tre prickar) alternativt köra först till fyra mål. Vi har även krävt att skottet skall komma innan bollen stannar samt att man får stå om bollen passserar skottzonen.
Krävs lite tempo, men en oerhört älskad övning/avslutning av våra killar.
-
Kristian Hallberg
Ungdomstränare Vinninga AIF P07 samt U13
4 december, 2020 kl. 08:31En övning som jag tror jag snappat upp på Youtube eller liknande och sedan format lite är vad vi kallar för passningskvadrat.
4 konor, en spelare vid varje, en boll, sätt konorna som diamanter – tänk mittback, ytterback/wingback, off mitt och central mitt. ca 8-12 m mellan varje men utgå från era spelares passningsteknik.Första spelare (mittbacken) slår en bra passning till ytterback som är den som kallat på pass genom att ta 3 snabba metrar ut från sin kona (bli spelbar). Ytterback tar emot och flyttar boll på första touch för att sedan söka off mitt som gör samma sak, dvs ta 3 snabba meter från konan, ta emot och flytta på ett och sök vidare. Passningsmönstret är mittback-ytterback-off mitt-central mitt-mittback. Byt håll efter en stund.
Hoppas ni förstår…Syftet och färdigheten som övades var att få känsla för yta och vinkel. Vi gick upp från 7 mot 7 till 9 mot 9 och denna övning fungerade bra för att skapa uppfattning om den större ytan. Sen fick vi träna på, vad jag anser vara den tekniska färdighetens grund, vår första touch. Även viktigt att förklara varför vi går ifrån konan genom att ibland byta ut kona mot passiv försvarare.
Är det för svårt att flytta och kontrollera på första touch, lägg till en eller fler touch. Viktiga är att få in rörelsen ifrån försvarare mot öppen yta. Börjar de bli riktigt bra på denna så kan man tvinga första touchen mot olika delar av foten eller byta fot.
-
Det här svaret redigerades för 5 år, 6 månader sedan av
Kristian Hallberg.
-
Det här svaret redigerades för 5 år, 6 månader sedan av
-
ejje12
4 december, 2020 kl. 23:43Någon som har tips på bra övning för att jobba med uppspel från målvakt? Vi kör 5manna med våra P12or just nu och bollen fastnar ofta i backlinjen eller tjongas upp lite på chans. Framförallt när motståndarna kommer rusande i 180km/h när domaren blåser igång.
-
Jonas.x.P
18 december, 2020 kl. 18:12Hur stor variation på övningar tycker ni är lämpligt under 1 säsong? Har ni ett fast schema som rullar, vecka till vecka eller utifrån del av säsong( försäsong, matcher m.m)?
Hur gör ni med fys/koordinationsdelen? Hinner ni med den delen med eller skippar ni den under vissa delar av året?
-
Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.