Styra positioner – bra och roligt för alla?

Två-Tre-Ett! Matchcoachning Styra positioner – bra och roligt för alla?

• Anders Bengtsson
      Warning: Undefined variable $reply_id in /home/offsideo/public_html/ungdomsfotboll.offside.org/wp-content/themes/offsideforum/functions.php on line 29

Tränare i Näsets SK, P10

18 november, 2020 kl. 10:47

Om inte jag spelar vår »bästa« spelare som central mittfältare i till exempel 7 mot 7-spel tappar vi vårt spel fullkomligt – varken anfallsspelet eller försvarsspelet fungerar. Är det fel att styra positionerna så att spelet blir bra och roligt – för alla?

• Johan
      Warning: Undefined variable $reply_id in /home/offsideo/public_html/ungdomsfotboll.offside.org/wp-content/themes/offsideforum/functions.php on line 29

Tränar Bollstanäs SK Flickor10

20 november, 2020 kl. 12:53

Ja om du inte är ett elitlag. Vad gör du den dagen du tappar den spelaren? Allt för många ungdomstränare satsar tid och kraft på sina bästa spelare för att de är roligast och enklast. Men så flyttar dessa spelare eller tröttnar och slutar. Vad har du kvar då? Sen måste man balansera det och göra det ibland men rotation är oerhört viktigt för allas utveckling. Även för spelaren du vill spela centralt hela tiden.

• Monsieur

Har tränat sonens fotbollslag i 4 år. Pojkar födda 08-10. Gått förbundets utbildning C-diplom och B-diplom Ungdom. Även varit ledare för föreningens A- och Utvecklingslag i omgångar i olika roller. Har själv spelat fotboll på låg nivå. Sysslar numera med konditionsidrotter som löpning, och längd/rullskidor.

20 november, 2020 kl. 17:24

Vi har inte styrt spelarna till positioner utan låtit de spela på alla platser på planen, framförallt när de var yngre. Det vi märker är att en del spelare ändå drar sig till de positioner de finner mest naturliga och där de upplever att deras styrkor i spelet kommer mer till sin rätt. Nu så har de flesta en naturlig position som vi ibland lyfter bort de ifrån för att variera och för att de ska komma ur sin comfort zone emellanåt. 🙂

• Kristian Hallberg

Ungdomstränare Vinninga AIF P07 samt U13

4 december, 2020 kl. 08:47

Vi har ett lag där alla får spela var de vill men jag vet att våra startnior nästan alltid har hyfsat liknande namn på varje position. Vi har under matcherna roterat in spelare på nya positioner men de kan då, ibland, visa med hela kroppen att de avskyr det. Även om jag suttit länge träningen innan och pratat med vissa att jag vill att de provar en ny position för att få utveckla andra delar av sitt spel.

Vi startade upp förra säsongen där jag gjorde ett ”taktik-blad”. En sorts spelplan med alla positioner utritade och med rollbeskrivning för varje samt en grundidé för lagets taktik och uppställning. Sen fick varje spelare ett sådant och läsa och fundera kring. När vi sen körde individuella samtal med varje spelare fick de berätta var de helst ville spela, hur de helst vill spela (både som lag och individuellt) och varför. Utifrån detta har sedan mycket av vår säsongs matcher utgått och killarna har vart jättenöjda.
      Så jag undrar om vi tänkt helt fel här?