Lika speltid för alla?

Två-Tre-Ett! Matchcoachning Lika speltid för alla?

• Anders Bengtsson
      Warning: Undefined variable $reply_id in /home/offsideo/public_html/ungdomsfotboll.offside.org/wp-content/themes/offsideforum/functions.php on line 29

Tränare i Näsets SK, P10

18 november, 2020 kl. 10:45

Hur mycket på minuten ska man anstränga sig som tränare för att alla spelare i en match ska få lika mycket speltid?

• Johan
      Warning: Undefined variable $reply_id in /home/offsideo/public_html/ungdomsfotboll.offside.org/wp-content/themes/offsideforum/functions.php on line 29

Tränar Bollstanäs SK Flickor10

20 november, 2020 kl. 12:54

Lika mycket som man försöker vara rättvis mot sina egna barn. Livet är orättvist och det blir aldrig lika men som förälder till två så försöker jag efter bästa förmåga och tänker likadant när jag coachar matcher.

• Monsieur

Har tränat sonens fotbollslag i 4 år. Pojkar födda 08-10. Gått förbundets utbildning C-diplom och B-diplom Ungdom. Även varit ledare för föreningens A- och Utvecklingslag i omgångar i olika roller. Har själv spelat fotboll på låg nivå. Sysslar numera med konditionsidrotter som löpning, och längd/rullskidor.

20 november, 2020 kl. 17:21

Det beror på hur många avbytare en har tycker jag.

När vi haft såpass många att vi kunnat köra med byteskompisar så är det väldigt viktigt med tiden även om det inte alltid går att få exakt rättvist. En kan ju till exempel inte byta mitt i en hörna eller i ett anfall. När vi haft färre avbytare löser det sig nästan av sig självt för vissa spelare orkar mindre och det en aktivt får tänka på är att alla måste byta emellanåt.

• Olof Persson

IK Frej P12

22 november, 2020 kl. 16:06

Man ser vissa tränare stå med klocka och byta även om motståndarlaget anfaller.

Som Monsieur säger. Har man få avbytare kan det vara okej att låta dem som orkar spela mer, dvs byt ut trötta spelare.. Med fler avbytare kan man vara hyfsat noga, men nån måtta måste ju finnas. Så länge man inte låter de bra spela mer med flit, om andra vill in, finns det väl inget att säga.

• emilgrann

Tränare SG 97 P09

6 december, 2020 kl. 09:09

Vi har under året 2020 spelat 7-manna och i regel haft 10-11 spelare med per match och har under första och även andra halvlek försökt rulla på ett jämnt schema och i tredje haft lite känsla för engagemang, inställning och dagsform.

Det blir dock alltid lite skevt pga av skador, trötta spelare som vill byta innan deras ”speltid” egentligen är slut 🙂