Inga instruktioner till barn?
Två-Tre-Ett! › Matchcoachning › Inga instruktioner till barn?
-
-
Anders Bengtsson
Warning: Undefined variable $reply_id in /home/offsideo/public_html/ungdomsfotboll.offside.org/wp-content/themes/offsideforum/functions.php on line 29
Tränare i Näsets SK, P10
18 november, 2020 kl. 10:46Det sägs att man som tränare för barn inte ska ge instruktioner under matcher, men om inte jag gör det blir det kaos. Ska man verkligen vara knäpptyst under matcher?
-
Johan
Warning: Undefined variable $reply_id in /home/offsideo/public_html/ungdomsfotboll.offside.org/wp-content/themes/offsideforum/functions.php on line 29
Tränar Bollstanäs SK Flickor10
20 november, 2020 kl. 12:41Jag förstår vad du menar men jag förstår också vad pedagoger inom barnidrott menar. Syftet är att du ska ge instruktioner till barnen vid sidlinjen inte när de är upptagna med att fokusera på spelet. Sen är det ju oerhört viktigt att inte skrika instruktioner som ”Passa, skjut, gå själv”. Dessa beslut måste barnen själva lära sig att göra i spelet och inte för att tränaren skriker det! Många gånger ser man ju ledare/föräldrar styra barnen som om de höll i en playstation kontroller med sina direkta instruktioner.
Syftet är ju ganska enkelt att förstå. Vi vill få barnen lära sig fatta beslut i spelet och då är det viktigt att låta baren spela utan konstanta instruktioner från bänken.
-
Monsieur
Har tränat sonens fotbollslag i 4 år. Pojkar födda 08-10. Gått förbundets utbildning C-diplom och B-diplom Ungdom. Även varit ledare för föreningens A- och Utvecklingslag i omgångar i olika roller. Har själv spelat fotboll på låg nivå. Sysslar numera med konditionsidrotter som löpning, och längd/rullskidor.
20 november, 2020 kl. 17:16Jag instämmer!
Instruktionerna tar vi nästan alltid när spelaren är vid sidan av planen, antingen som avbytare eller i periodpauserna. Om en spelare själv kommer ut och frågar så svarar vi såklart men det vi ropar ut på planen är mer ”laginstruktioner” som att till exempel hitta varsin markering eller att jobba hem på en hörna.
-
-
Jonas.x.P
Tränare för Östansbo IS pojkar födda 2010.
20 november, 2020 kl. 19:50Jag försöker alltid ge instruktioner före matchen eller under pauserna. Jag ger dock alltid positiv kritik under matcherna så gott det går. Jag vill få barnen att ta egna beslut i matcherna. Kan behöva väcka laget ibland…men då får hela laget instruktioner.
-
Olof Persson
IK Frej P12
22 november, 2020 kl. 15:48Det är väl mer att man inte ska coacha spelare som har bollen?
Att kommunicera under matcher är något de måste lära sig.
-
Agebrand
Kungsladugårds BK P11
27 november, 2020 kl. 10:17Vi har börjat träningsspela för 7-7 och då blir positionsspelet mycket viktigare än tidigare.
Första matcherna var det stor förvirring, vilket vi ledare försökte kompensera för genom att skrika ut instruktioner om var respektive spelare skulle positionera sig i varje givet spelmoment. Stort misstag! Vi märkte efter ett par träningsmatcher att våra instruktioner snarare förvirrade och spelarna slutade tänka själva.
Vi har nu accepterat att killarna måste lära sig den hårda vägen och göra misstagen som krävs. Vi kan instruera på träning och kanske i paus. Inte under match. I den åldern är de så upptagna med sig själva ändå.
De matcher vi inte har instruerat har spelet flutit på mycket bättre. Däremot har vi problem med spelare som VÄGRAR spela försvarsspel och ENBART vill spela anfallare. Men det är en annan diskussion.
-
Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.