Svar till: Styra positioner – bra och roligt för alla?
Två-Tre-Ett! › Matchcoachning › Styra positioner – bra och roligt för alla? › Svar till: Styra positioner – bra och roligt för alla?
Warning: Undefined variable $reply_id in /home/offsideo/public_html/ungdomsfotboll.offside.org/wp-content/themes/offsideforum/functions.php on line 29
Ungdomstränare Vinninga AIF P07 samt U13
Vi har ett lag där alla får spela var de vill men jag vet att våra startnior nästan alltid har hyfsat liknande namn på varje position. Vi har under matcherna roterat in spelare på nya positioner men de kan då, ibland, visa med hela kroppen att de avskyr det. Även om jag suttit länge träningen innan och pratat med vissa att jag vill att de provar en ny position för att få utveckla andra delar av sitt spel.
Vi startade upp förra säsongen där jag gjorde ett ”taktik-blad”. En sorts spelplan med alla positioner utritade och med rollbeskrivning för varje samt en grundidé för lagets taktik och uppställning. Sen fick varje spelare ett sådant och läsa och fundera kring. När vi sen körde individuella samtal med varje spelare fick de berätta var de helst ville spela, hur de helst vill spela (både som lag och individuellt) och varför. Utifrån detta har sedan mycket av vår säsongs matcher utgått och killarna har vart jättenöjda.
Så jag undrar om vi tänkt helt fel här?