Svar till: Lyckade övningar

Två-Tre-Ett! Övningar Lyckade övningar Svar till: Lyckade övningar

Kristian Hallberg
Warning: Undefined variable $reply_id in /home/offsideo/public_html/ungdomsfotboll.offside.org/wp-content/themes/offsideforum/functions.php on line 29

Ungdomstränare Vinninga AIF P07 samt U13

4 december, 2020 kl. 08:31

En övning som jag tror jag snappat upp på Youtube eller liknande och sedan format lite är vad vi kallar för passningskvadrat.
4 konor, en spelare vid varje, en boll, sätt konorna som diamanter – tänk mittback, ytterback/wingback, off mitt och central mitt. ca 8-12 m mellan varje men utgå från era spelares passningsteknik.

Första spelare (mittbacken) slår en bra passning till ytterback som är den som kallat på pass genom att ta 3 snabba metrar ut från sin kona (bli spelbar). Ytterback tar emot och flyttar boll på första touch för att sedan söka off mitt som gör samma sak, dvs ta 3 snabba meter från konan, ta emot och flytta på ett och sök vidare. Passningsmönstret är mittback-ytterback-off mitt-central mitt-mittback. Byt håll efter en stund.
Hoppas ni förstår…

Syftet och färdigheten som övades var att få känsla för yta och vinkel. Vi gick upp från 7 mot 7 till 9 mot 9 och denna övning fungerade bra för att skapa uppfattning om den större ytan. Sen fick vi träna på, vad jag anser vara den tekniska färdighetens grund, vår första touch. Även viktigt att förklara varför vi går ifrån konan genom att ibland byta ut kona mot passiv försvarare.

Är det för svårt att flytta och kontrollera på första touch, lägg till en eller fler touch. Viktiga är att få in rörelsen ifrån försvarare mot öppen yta. Börjar de bli riktigt bra på denna så kan man tvinga första touchen mot olika delar av foten eller byta fot.